Dag 17, zaterdag 18 juni, Arnold's Cove - St. John's


We zijn laat vandaag: 7.15 uur. Binnen is het 12 graden en buiten bewolkt. Wel hier en daar een klein stukje blauw. Bij het ontbijt kijk ik wat we in St. John's kunnen doen vandaag. 

En dan regent het. Niet hard, maar toch. Straks eerst maar naar Pippy Park campground rijden om te kijken of de reservering goed gegaan is. We hebben 4x gebeld om het creditcardnummer door te geven, maar dat was niet gelukt. 
Nou, dat was wel heel weinig regen. Hebben we daarmee de 40% kans gehad?

We vertrekken om 8.34 uur bij 13 graden. We tanken bij Whitbourne voor $ 2,44 😲, 102,81 liter voor $ 250,-. Hij is niet vol, want op Nova Scotia zal het, denken we, wel wat goedkoper zijn. Met de 2 cent korting van Ultramar is het slechts $ 247,96.

De reservering op Pippy Park was inderdaad niet goed overgekomen. Er zijn 2 plekken beschikbaar met full hookup, 1 backup met bomen en 1 pull through zonder bomen maar met wifi. Die nemen we. Het is een kale plek, maar dat weet je als je kiest zonder bomen. We staan bij de "grote jongens". Helaas er niet tussen, anders konden ze wat wind vangen voor ons. Het is behoorlijk gaan waaien en dat voel en hoor je goed binnen. Het is binnen 21 graden en buiten is het, uit de wind, lekkerder. 

We hadden 2 of 3 dagen geleden een mailtje gekregen dat Rattin campground aan de Beartooth Highway in september is geannuleerd i.v.m. overstromingen. We hebben het geld teruggekregen. Vandaag een mail dat Mammoth campground in Yellowstone geannuleerd is. Heel Yellowstone is dicht voor onbepaalde tijd. De zuidkant wordt misschien morgen geopend, maar de bovenste helft van het park heeft zoveel schade; weggeslagen wegen en bruggen, dat het tijden kost om te herstellen. We moeten thuis dus maar een alternatieve route verzinnen en kijken of we, wat we verder in die hoek nog gereserveerd hadden, kunnen annuleren.

We beginnen de rest van de dag met de weg naar Signal Hill. Eenmaal daar parkeren we bij het Johnson Geo Center. Daar staat een standbeeld van een Newfoundland dog en een Labrador. De enige Newfoundlander die we overigens op het eiland gezien hebben. 



We zijn van plan naar boven te lopen, maar de wind is koud en waait steeds harder en het begint een beetje te spetteren. Jan wil graag een andere jas aan, dus terug naar de camper. Die nemen we dan maar mee naar boven, naar het visitor center. Daar krijgen we een foldertje met wandelingen en gaan we niet naar het museum. Het is maar heel klein en we hebben geen zin om daar $ 3,50 voor te betalen. 

We lopen via de Queens Battery naar boven. Hier staan 6 kanonnen en een replica van een barak. Hiervandaan konden ze de baai bewaken.






Verder naar boven op Signal Hill komen we bij Cabot Tower. Hiervandaan heeft Marconi in 1901 het eerste Trans Atlantische draadloze bericht vanuit Zuid Engeland ontvangen. Vanaf de toren werden altijd signalen met vlaggen naar schepen verstuurd. Dan moeten de schepen wel een goede verrekijker gehad hebben en zeker met dit weer, het is inmiddels zwaar bewolkt met flinke wind, lijkt het nauwelijks te zien. 






We kijken op de toren en zien daarvandaan walvissen zwemmen. D.w.z. alleen de spuiters en soms een heel klein stukje rug, want het is wel ver. Jan koopt in de souvenirshop een leuke trui en ik pak een nieuwe kaart van Newfoundland. Die we nu gebruiken raakt nogal versleten.





Hierna gaan we naar Cape Spear, de Oostelijkste punt van Noord Amerika, naar de beroemde vuurtoren. Er staat de oude vierkante met het dopje erop en een nieuwe in standaard vuurtorenmodel. Hoe het allemaal precies in elkaar zit weten we niet, want we gaan eerst naar de kust over zee uitkijken of we walvissen zien en zoeken een plekje waar het wat minder waait.





Het is een leuk pad met trappen en er is ook een tunnel met informatie en dia's over het geschut hier in  WWII. Aan het eind komen we bij het daadwerkelijk oostelijkste punt, waar ook een marker staat. 








We zien diverse spuiters en raken in de ban. Uiteindelijk hebben we hierdoor de tunnel niet helemaal bekeken. Er was nog een stuk, maar daar hadden we geen rust voor. Er staan nog een paar mensen en die zien er een walvis vlakbij. Wij schuiven een stukje op en zien dat deze best dichtbij de kust zwemt. Niet zo dichtbij als die van woensdag helaas, maar toch leuk. Het is goed fris in de wind. 





Dan is de batterij van Jan zijn fototoestel leeg en loopt hij terug naar de camper. Ik loop nog wat richting de vuurtoren omdat de walvis, waarschijnlijk moeder met kalf, omdat er 2 dichtbij elkaar zwommen en nog 1 alleen, die richting op gingen. Daar waait het nog harder en terwijl ik op Jan wacht, sta ik te vernikkelen. Mijn vingers vriezen er zowat tot halverwege af. Tenminste, zo voelt het. Dus samen weer terug naar waar minder wind is. Daar is ook een professionele film-/fotoploeg van Altitude Media. Ja, tegen de apparatuur die zij hebben kunnen wij niet op natuurlijk. 


Het gaat wel steeds meer kriebelen en morgen hoeven we maar een uur te rijden naar La Manche PP. Zullen we nog een keer gaan whale watchen? 

Totaal verkleumd gaan we naar de auto. Daar is het 9 graden. Wat lager was het waarschijnlijk 7 met een flinke chillfactor waardoor de gevoelstemperatuur iets van 2 graden was. We hadden geen winterjas en handschoenen.



Met de kachel aan rijden we naar St. John's. Daar rijden we, op zoek naar een parkeerplaats in de buurt van George Street, wat door de steile straten met gekleurde huizen. Uiteindelijk kunnen we probleemloos gratis parkeren aan Harbour Drive. Alleen van maandag t/m vrijdag van 8 - 6 is het betaald parkeren. 







We lopen wat rond en gaan in George Street naar O'Reilley's Pub. Daar nemen we een lokaal biertje van de JellyBelly brouwerij. We hebben geen idee en laten de serveerster kiezen. Jan krijgt een wheat (lekker) en ik een bier met cider en ijs (niet vies, maar ik zou het niet snel weer doen). We bestellen eten en nemen vooraf, hoewel alles tegelijk geserveerd wordt, beer battered mussels en daarna een Irish Pub Burger. Smaakt best. Het is gezellig met de live muziek. Het publiek is, op dit moment in elk geval, van onze leeftijd of nog erger 😂. We hebben daar wifi en boeken voor morgen nog een tour met Iceberg Quest, waarmee we in Twillingate ook geweest zijn. Om half 12 gaat hij, half uur van tevoren aanwezig zijn, hier aan Harbour Drive, Pier 6.



Dan rijden we naar de camping en sluiten de boel aan. We hebben hier 50 apm, maar dat werkt niet of onze stekker wil dat niet. 30 apm met verloopstekker lukt wel.
Jan wil wat internetten om te zien wat we in september zouden kunnen doen, maar het internet werkt niet. Fijn. Hebben we zo'n dure plek gekozen en dan hebben we er niks aan. Als het goed is, is het morgen wel beter weer dan vandaag. We gaan wat lezen en Chicago Med kijken en later vanavond werkt het wel, maar dan hoeft het niet meer.



Gereden: 160 km


Volgende dag